Wednesday, September 9, 2009

BARANG BAIK YANG MESTI DIMILIKI!!!




Bismillahirrahmannirrahim......


Baru pertama kali saya menemukan buku tafsir yang sangat baik dan mudah, terutama bagi pemula dalam memahami Al-quran. Kitab ini sungguh sangat bermanfaat kerena memiliki beberapa keistimewaan.


Pertama : Tafsir ini akan membantu bagi orang yang tidak memahami bahasa Arab dalam memahami maksud kata per kata dari ayat2 Al-quran. Kerana kalu hanya terjemahnya, tidak menjelaskan maksud yang terkandung didalam Al-quran. Kelemahan itu telah terjawab degan kehadiran Tafsir ini.


Kedua : tafsir ini didukung oleh buku rujukan yang sangat mendasar dalam khazanah ilmu tafsir, yakni Tafsir Jalalain (imam as-sayuti) yang mewakili ulama terdahulu dan aysaru at-tafasir likalami al'Aliyi al-kabir(abu bakar al-jazari) yang merupakan representasi ulama masakini.


Yang ini saya tekankan disini adalah, dengan merujuk pada buku tafsir2 standart kita akan kembali kepada makna yang hakiki dan kuat, kerana imam as-sayuti,ulama besar ini merupakan ulama yang sangat terbilang. Ketika membaca tafsir ini saya merasakan membaca kitab Tafsir Jalalain..Saya syorkan agar Tuan2 dan Puan2 memiliki Kitab in kerana ia sangat baik dan bermanfaat..untuk orang awam bgs bagi mereka yang mahu mengenali Tafsir secara dekat, bagi ustaz2 dan Ustazah2 kitab Tafsir ini bgs bg kita yang selalu berceramah kerana ia bukan Tafsir semata2 akan tetapi dilengkapi denga ASBABUN-NUZUL DAN DISERTAUI DEGAN HADIS2 YANG SOHIH TENTANG PERKAITAN AYAT2..JADI???kENAPA hendak berlengah lagi..hubungi saya di talian 012-7442958..Harga bagi satu naskah adalah sebanyak RM150, KALAU BELI 2 RM280!!!Bagi yang menempah dengan pos charge rM 20 dikenakan..syukran jazilan.."BERSAMA MEMBINA GENERASI SAHABAH"




No comments: